Tesla Motors jätkab kuhjuva kahjumi ja kindla plaaniga tuua kahe aasta jooksul turule auto, mis oleks taskukohane suuremale hulgale inimestele. Firma kvartalitulemused aga näitavad, et Tesla teel on palju väljakutseid ja takistusi.
Esimene ja praegu olulisim
Tesla ees seisev ülesanne on suurendada autode tootmismahtu. See on ka investoritel ja analüütikutel tugevalt hambus ja paistab olevat üks peamisi Tesla aktsia suunda määravaid tegureid.
Alles augustis oli firma sunnitud oma tänavuse tarnitud autode mahu prognoosi alandama 55 000 auto pealt minimaalselt 50 000-le. Investoritele see ei meeldinud ning Tesla aktsia kukkus loetud päevadega 16%.
Aktsionäride õnneks oli Teslal sedapuhku positiivsemad uudised. Tesla tarnis kolmandas kvartalis 11 603
autot ehk 49% rohkem kui aasta tagasi samal ajal. Neljandas kvartalis prognoosib firma tarnida 17 000 kuni 19 000 autot, mis tähendab, et aastaga peaks firma positiivse stsenaariumi korral tarnima veidi üle 52 000 auto.
Investorid ja analüütikud tervitasid neljanda kvartali prognoosi, sest tegu on oluliselt suurema numbriga kui kolmandas kvartalis ja annab kindlust, et firma püsib oma varasema aastaprognoosi piires. Tuleval aastal loodab firma tarnida juba 1600 kuni 1800 autot nädalas ehk suurendada tootmist aastas kuni 90 000 ühikuni. Tasub meeles pidada, et Tesla tegevjuht
Elon Musk on lubanud 2020. aastaks tarnida pool miljonit autot aastas.
Lisaks on neljanda kvartali prognoos ka signaal sellest, et uue luksusmaasturi Model X tootmismaht kogub hoogu. Tesla uus maastur jõudis turule kolmanda kvartali lõpus ja seega ei mõjutanud firma majandustulemusi.
Model 3 jõuab turule kahe aastaga
Uue mudeli tootmisega on seotud nii mõnigi väljakutse, mida Tesla üritab lahendada. Musk ütles tulemuste järel peetud konverentskõnes, et 99% Model X-ist on valmis suureks tootmismahuks, kuid see puudu olev 1% määrab autode valmimisaja. Firma on koguni nii kaugele läinud, et toodab ise keerulisi tagumise rea istmeid, mis on autotööstuses haruldus. Just need istmed takistavad firma teatel tarneaja kiirendamist.
Samas kinnitas Musk, et praeguse plaani järgi peaks nende tehas Californias saavutama “normaalse” tootmisvõimsuse 2016. aasta esimese kvartali lõpuks.
Uus maastur on aga vaid samm Tesla suurema eesmärgi poole, milleks on tuua turule laiemale üldsusele taskukohane elektriauto. Firma on investeerinud sadu miljoneid dollareid Model X-i arendamisse ning vajab selle müügist saadavat raha uue auto ja Nevada osariiki rajatava gigatehase arendamiseks. See tulu muutub järjest olulisemaks, kuna nende vaba raha hulk on suurte investeeringute tõttu pidevalt vähenenud. Kolmandas kvartalis tegi firma aktsiate lisaemissiooni 750 miljoni dollari väärtuses.
Kõnes kinnitas Musk, et firma odavam auto, mis kannab nime Model 3, jõuab turule kahe aasta pärast. Selleks peab firma märgatavalt alandama autodes kasutavate akude hinda, mis osaliselt tuleneb mastaabisäästust tänu suurele tehasele Nevadas. Samuti peaks hinda alandama arenev tehnoloogia.
Tesla jaoks on tegu üliolulise sammuga ning
investorid ja analüütikud kahtlemata rõõmustavad Muski kinnituse üle, et Model 3 tuleb välja juba 2017. aastal.
Varsti sõidavad kõik autod ise
Viimastel nädalatel on meedias palju tähelepanu pälvinud Tesla autopiloodi tehnoloogia, mis suudab autot ise joonte vahel hoida ning pidurdada ja kiirendada. Autonoomsed autod on tulevikutehnoloogia, mis osaliselt on juba kohal. Musk on kahtlemata üks neist figuuridest, kes mõistab selle tehnoloogia olulisust.
“Lõpuks muutuvad kõik autod isesõitvateks,” ütles Musk. Tema sõnul on 15-20 aasta pärast iga uus auto autonoomne. Tesla puhul saabub see aeg palju varem, lisas Musk. “Kui su auto pole isesõitev, siis see on umbes sama nagu omada hobust,” ütles Musk. “Seda tehakse puhtalt sentimentaalsetel kaalutlustel.”
Seni, kuni Model 3 pole turule jõudnud, ei maksa Teslalt suurt kasumit oodata. Firma kolmanda kvartali puhaskahjum küündis ligi 230 miljoni dollarini ja on kasvanud viimased seitse kvartalit järjest. Käive on sama ajaga kasvanud umbes 50%.
- Tesla aktsia Foto: Miguel Alvarez
Seotud lood
Joobes juhtimine, kiirusepiirangud ja taksojuhid on vaid mõned nähtustest, mida uued autojuhita sõidukid ära kaotavad. Tööst jäävad ilma ka tuhanded inimesed.
Kui väljas sajab lund ja päevavalgus kestab vaid hetke, muutub kodukontor meie igapäevaseks keskpunktiks – kohaks, kus töö, loovus ja ka mugavus peavad koos eksisteerima. Hea valgustus, ergonoomiliselt kujundatud ja rahulik töökeskkond aitavad pimedal hooajal säilitada nii töötahet kui ka meelerahu. Ja just sisemine tasakaal on eriti oluline, sest kodus töötavad lapsevanemad teavad hästi: külmade ilmadega algab ka viiruste hooaeg. Lisaks tööülesannetele tuleb sel ajal hoolitseda ka nohuste ja pisut pahurate laste eest, kes on lasteaiast koju kosuma jäetud.